9 d’abril del 2013

El torrent de la Masica

Ens arribem fins el poble de Vallfogona, entre Ripoll i Olot. Avui es tracta de fer una sortida fàcil, una matinal recomanable per qui vulgui sortir amb la família, relaxar la ment i gaudir amb tranquil·litat de la primavera o la tardor. Passejarem entre fagedes, veurem un pont medieval, una teuleria, un forn de calç i tindrem bones vistes. No li falta ni la música dels salts d'aigua.

Val la pena visitar el poble, passejar pels seus carrers, contemplar el castell de la Sala i el campanar-rellotge de la Mare de Déu del Pòpul, donar una ullada a la plaça i després baixar, tot seguint les marques del GR, cap baix el riu per travessar el pont medieval.

Tot just travessat el pont deixem el GR per tombar cap a l'esquerra seguint els indicadors que ens portaran fins a la Font de la Tosca, a peu de la pista que s'enfila a Milany. L'indret està arranjat amb tot de baranes de fusta. A partir d'ara les senyals que cal seguir i que no deixarem en tot el trajecte són rodolets de color blau.

Enfilant les escales veurem als pocs metres la Teuleria del Pinatar, que ha estat netejada i rescatada de l'oblit per l'Ajuntament en col·laboració amb voluntaris del poble.

Constava de dues cambres, la inferior destinada a la combustió, transmetia l'escalfor a la cambra de sobre a través d'una graella de forats, perfectament visibles i que ens fan adonar de que la tècnica dels forns poc va canviar des del temps que els ibers coïen la seva ceràmica de manera semblant a com aquí es feien maons i teules.

El camí continua a la dreta de la teuleria i s'enfila fins a la pista de Llastanosa, que seguim fins un tros més enllà dels Collets d'en Bauma on agafarem un trencall a la dreta. Aviat ens endinsem a la fageda per un agradable camí que planeja suaument entre boixos.

En alguns moments s'ens obren boniques vistes cap a el Taga i Serra Cavallera.

El camí ens porta fins un torrent, prop d'on hi veurem un antic forn de calç, ara parcialment cobert de terra.

Si hi aneu en època que els torrents rajin força fruireu especialment d'aquestes raconades.

Les flors, l'aigua i la molsa senyorejen aquesta baga del torrent de la Masica.

Les cascades, de totes mides, aviat fan acte de presència.

Tenim la Gorga de Dalt, la Gorga de Baix i unes quantes més.

Ens entretindrem encara amb algunes construccions de pedra seca com l'Era de batre d'en Paixana i una barraca situada al costat de les ruïnes d'un antic mas, mig perdut entre la vegetació. Tot avall arribarem sense pèrdua possible a la pista que baixa de Milany i novament a la Tosca, on només ens queda desfer el sender d'anada per tornar a Vallfogona.
Aquesta ruta es pot fer en dues horetes sense aturades, però segur que ens aturem. És una combinació dels itineraris 57 i 58 del CEA Alt Ter, que en té molts de recomanables.

1. Una sortida ben bonica i variada! Bona elecció!